Waar ben jij trots op?
Dat vroegen wij de leden van de RoundTable 4 Topvrouwen. Ondanks dat 2020 een heel bijzonder jaar is geweest, hebben topvrouwen uit dit netwerk hele mooie dingen bereikt en december is een maand om daar nog eens bij stil te staan.
Lidewij de Haas, directeur business development en één van de drie vrouwen in het directieteam van Arcadis, is met name heel trots op de Talent naar de Top Diamant award die zij dit jaar met Arcadis gewonnen heeft voor hun succesvolle diversiteitsbeleid. Lidewij is één van de voortrekkers op het gebied van diversiteit binnen Arcadis, lid van het Comité van Aanbeveling van de de RoundTable 4 Topvrouwen en mentor in het Mentor4Talent programma (lees ook het interview met haar in het boek Topvrouw in 7 stappen – Jouw weg naar de Boardroom’)
Wat leidt bij Arcadis tot meer vrouwen in de top?
Eén van de speerpunten in het streven naar een meer inclusief bedrijf is het verbeteren van de man/vrouw diversiteit bij Arcadis; niet alleen in de breedte maar zeker ook in de top. Enkele jaren geleden zijn hier specifieke doelen voor gesteld en definieerde de organisatie een heel pakket aan concrete acties. Dat resulteerde in een stijging van het percentage vrouwen van 22 naar 33 procent. Daarnaast zitten inmiddels drie vrouwen in het directieteam, dat in totaal uit acht personen bestaat. De Raad van Commissarissen bestaat voor de helft uit vrouwen. Op dit resultaat is het bedrijf trots en ontvangt er ook vanuit de buitenwereld waardering voor. Niet alleen door toekenning van de Diamant Award 2020 van Talent naar de Top, maar bijvoorbeeld óók via een hoge positie in de Financial Times Diversity Leaders ranglijst. Hoe bereikte Arcadis dit? “Wij bereikten onze resultaten door heldere doelen te stellen en deze via gerichte acties na te streven. Zo besloten we bijvoorbeeld dat vacatures voor leidinggevende rollen alleen kunnen doorgaan als er ook vrouwelijke kandidaten zijn. Ook is de wervingsbonus voor het aanbrengen van een collega verdubbeld voor een vrouwelijke collega en gebruiken wij een speciaal algoritme om vacatureteksten meer divers te maken, waardoor we 10 procent meer vrouwelijke sollicitanten weten te werven.”
Arcadis wil een bedrijf zijn waar mensen zich thuis en gewaardeerd voelen voor zijn of haar inbreng aan kennis en kwaliteiten. Dat is in een mooi woord inclusiviteit. Mensen ervaren een bedrijf als inclusief als alle groepen uit de samenleving voldoende zijn vertegenwoordigd. Dat noemt Arcadis diversiteit. Het bedrijf ziet diversiteit daarom breder dan alleen genderdiversiteit: ook afkomst, geaardheid, culturele diversiteit, generatiemanagement
en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt vallen eronder. De organisatie wil gebruik kunnen maken van al het talent dat in Nederland en daarbuiten voorhanden is. Arcadis denkt dat dit nodig is om ook in de toekomst succesvol te zijn. Door flink in te zetten op diversiteit en inclusie wordt het niet alleen een beter bedrijf, maar onderscheidt het zich duidelijk in de markt. “Hiermee willen wij de positieve uitzondering zijn in de ingenieurswereld, dat van oudsher toch een (blank) mannenbolwerk is. Meer diversiteit in huis én aan de top zorgt voor een bredere en creatievere kijk op de uitdagingen van de toekomst en zorgt daarmee voor betere oplossingen door de hele bedrijfskolom heen.”
Wil je op de hoogte blijven van de RoundTable 4 Topvrouwen, de bijeenkomsten en je blijvend inspireren , schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en volg ons op LinkedIn